söndag, november 09, 2008

Syfestivalen/English below

Här kommer rapporten från Syfetsivalen. Bilderna kommer längre ner i inlägget.

Först och främst ska jag säga att jag var glad att jag hade biljett genom min bussresa. Då gick man före i kön som var ganska lång när vi kom vid 11. Sedan var det säkert så att det bara var köer i omgångar. Men något som jag tycker är lite dåligt är att det bara finns en uttagsautomat. Dit var det rejält lång kö. Som tur var hade jag tagit ut pengar i förväg så jag klarade mig. Tycker det borde finnas två automater. I alla fall så länge som inte alla utställare tar kort.

Det var väldigt mycket folk så det blev trångt ibland, men inte så det störde. De hade även öppnat ett café till så för min del gick det fort att få mig en macka och kaffe.

Mina planer för dagen hade jag klara för mig redan innan. Fast jag gjorde en snabbrunda för att få överblick innan jag böjade.

Sedan blev mitt första stopp hos Nina på Nysta för att köpa senaste numret av VK. Därifrån lyckades jag även få med mig en härva Arucania Azapa. Så ljuvligt mjukt att jag bara var tvungen. Någon form av halsvärmare kommer den att bli.

Jag gick även förbi Eva i Stäket och se på hennes Festivalsjal. Såg även flera besökare som hade sina versioner på sig. Jag hade  min med, men hade den inte på mig. Istället hade jag min drake. Lyckades naturligvis inte gå ifrån Eva utan att det följde med lite garn. Fast det hade jag inte tänkt när jag åkte dit. Det blev två nystan tunn handfärgad merino. Fick mig att tänka på blåbär och mjölk.

Nästa stopp blev  Huskroken. Där köpte jag en bok om Gotländsk sticksöm. Sista stoppet blev Färgkrafts monter för att köpa färgpulver. Nu ska här färgas.

Nu ljög jag lite. Färgkraft blev inte riktigt sista stoppet. Gick förbi Opalgarn eftersom jag vet att de brukar ha lite olika mässerbjudanden. Hade ingen busstickning hem eftersom jag blivit klar med makens halsduk på ditresan. Hittade ett kit med garn och stickor billigt som jag köpte.

Naturligtvis fanns det fler bra utställare där som jag blev lite sugen på att handla från, speciellt Britts butik. Hon hade mässerbjudande på Triinus mönster. Där stod jag i valet och kvalet länge men det blev inget.

Men det roligaste var att träffa så många vänner. Annat än första gången man gick där. Sprang på folk överrallt, bland annat I, V och U. A slängde jag några ord med i en tvåsekunders paus hon hade i sin monter. Där var det jättemycket folk. Fast tydligen hade det varit ännu mer på fredagen.

Efter att jag handlat färdigt gick jag till Stickas monter och hjälpte till att byta av så att de skulle få lite pauser. Det var kul för då träffade jag ännu mer kändisar, tex M och H. Hos Sticka blev jag kvar tills bussen skulle gå.

Stickas monter. mycket folk som ni ser.

003

A small report from the Sewing Festival. This is what Stickas monter looked today.

Lite av de alster som Sticka visade.

005

Some of the things that Sticka showed.

Mina inköp

006

007

What I bought.

Som avslutning kommer här bilder på färdiga alster.

As an end some photos om finished things.

KM:s halsduk stickad i Drops Alpacka med stickor nr 3.

008

DH scarf knitted in Drops Alpaca with needles nr 3mm.

Min Birch som jag stickat i Knitpicks Shimmer på stickor nr 5. Det gick åt ungefär 75g.

017

019

My Birch that I knitted in knitpicks Shimmer on needles nr 5mm. I used about 75g.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hm, suck... dregelvarning borde vara rubriken, eller?
Hm, DÄR kom garnet till sin rätt!!! Bättre där än i den andra...
Hm, undrar om jag med massor av envishet klarar sticka lite sockar hos far senare... ... ... han hör inte vad man säger så egentligen. Ja, det är fars dag - annars har jag inget där att göra, suck. Ja, han vägrar hörapparat!!! :(
Må så grankott... ngn som själv har givit upp med fingervantarna... får inte ihop flätmönstret i diagram!!! Ingalill meddelar - var väl enkelt, ehhh... och tom sänt sitt färgade till mig. Hjälper inte - får massor med fel antal maskor i slutet på de maskor som ska vara mönstervarven, suck...